Παρασκευή 30 Αυγούστου 2013








Αναπτυξιακή δυσπραξία

 


Τι είναι η δυσπραξία;
Eίναι μια διαταραχή ή ανωριμότητα των μηχανισμών της κίνησης: συνδεόμενο με αυτό μπορεί να υπάρξουν προβλήματα της γλώσσας, της αντίληψης και της σκέψης. Μια ανωριμότητα του εγκεφάλου με αποτέλεσμα τα μηνύματα δεν μεταδίδονται σωστά στο σώμα.

 

 

Άλλα ονόματα.  Σύνδρομο Αδέξιου παιδιού, Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού  (DCD), αντιληπτικο-κινητική δυσλειτουργία, κινητική  μαθησιακή δυσκολία.
Κίνηση. Αδρές και Λεπτές κινητικές ικανότητες είναι δύσκολο να κατακτηθούν, δύσκολο να διατηρήσει και να γενικεύσει, και διστακτική και αμήχανη εκτέλεση.
Γλώσσα. Η άρθρωση μπορεί να είναι ανώριμη ή ακόμα και ακατάληπτη τα πρώτα χρόνια. Η ομιλία μπορεί να αναπτύσσεται μειωμένα ή αργά.

Αντίληψη. Υπάρχει μια φτωχή κατανόηση των μηνυμάτων που μεταφέρουν οι αισθήσεις και δυσκολία στην μετεγκατάσταση αυτών των μηνυμάτων σε δράσεις.

Σκέψη. Ένα δυσπραξικό παιδί με μέσο δείκτη νοημοσύνης πιθανότατα έχει μεγάλη δυσκολία στο σχεδιασμό και στην οργάνωση των σκέψεων του- ιδεών του. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μέτριας σοβαρότητας μπορεί να έχουν αυτά τα προβλήματα σε εκτεταμένο βαθμό.

Αιτία. Για τα  περισσότερα παιδιά δεν υπάρχει κάποια γνωστή αιτία, παρόλο που υπάρχει η σκέψη για την ύπαρξη μιας ανωριμότητας στην ανάπτυξη των νευρώνων στον εγκέφαλο παρά για εγκεφαλική βλάβη. Τα δυσπραξικά παιδιά δεν παρουσιάζουν  καμία κλινική νευρολογική ανωμαλία ώστε να εξηγεί την κατάσταση.

 

 

Πώς μπορώ να αναγνωρίσω ένα παιδί με δυσπραξία;

 

 

Προσχολική ηλικία

 

 

       Ιστορικό πρόσφατων κεκτημμένων αναπτυξιακών σταδίων π.χ. ρολλάρισμα, καθιστή θέση, βάδιση και ομιλία.

       Φτωχός κινητικός συντονισμός.

       Πιθανή ευαισθησία στην αφή ή στον ήχο.

       Μπορεί να μην τρέχει, αναπηδά ή πηδά.

       Δυσκολία στον ύπνο.

       Φαίνεται να μην είναι ικανό να μάθει κάτι ενστικτωδώς αλλά θα πρέπει να «μάθει» δεξιότητες.

       Δυσκολία στο τρόπο ντυσίματος ή σίτισης.

       Αργό και διστακτικό στις περισσότερες του δράσεις.

       Φτωχή σύλληψη μολυβιού.

       Δεν μπορεί να κάνει παζλ ή παιχνίδια κατηγοριοποίησης.

       Η ζωγραφική του είναι ανώριμη.

       Δεν κατανοεί χωρικές έννοιες (μέσα, πάνω, μπροστά από κλπ.).

       Δυσκολία να πιάσει ή να πετάξει μπάλα

       Συχνά αγχώνεται ή μπερδεύεται/ χάνεται (συναισθηματικά προβλήματα ή δυσκολία στη συμπεριφορά).

       Κάνει δύσκολα φίλους ή αδυνατεί να κρίνει πώς να συμπεριφερθεί σε μια παρέα.

 

 

 

Σχολική ηλικία

 

 

 

       Όλα τα προβλήματα της προσχολικής ηλικίας εξακολουθούν να υπάρχουν με ελάχιστη ή καθόλου βελτίωση.

       Το παιδί παρουσιάζει χαμηλή απόδοση στην τάξη αλλά σημαντικά καλύτερη εικόνα σε έναν προς έναν αλληλεπίδραση.

       Η συγκέντρωση του είναι φτωχή και το παιδί αντιδρά σε όλα τα ερεθίσματα χωρίς διάκριση.

       Μπορεί να έχει δυσκολία στα μαθηματικά, στην ανάγνωση και στο συλλαβισμό.

       Μεγάλη δυσκολία μπορεί να υπάρξει κατά την αντιγραφή από τον πίνακα.

       Το γράψιμο είναι κοπιώδες και ανώριμο.

       Δυσκολία στη μνήμη και/ ή στην ακολουθία οδηγιών.

       Γενικά φτωχή οργάνωση.

 

 


 

 

 

Η πρόγνωση είναι συνήθως καλή, παρόλο που η δυσπραξία δεν θεραπεύεται, το παιδί θα ωριμάσει και θα βελτιωθεί σε κάποιους τομείς. Μπορεί να βοηθηθεί σε ένα μεγάλο βαθμό με την κατάλληλη και εξατομικευμένη θεραπευτική παρέμβαση  ώστε να ανταπεξέλθει στις συνεχόμενες προκλήσεις του περιβάλλοντος του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου